Sunday, October 23, 2011

Part from the days

Part from the days

Part from the days where you used to do as you wish

,
And restrain your soul when the decree of Allah is ordained,


And don’t despair over the events of the past

,
Fore none of the events of the dunya (life) were ever meant to remain,


And be a man who is firm upon his affairs,


And whose character is that of pardoning and nobility,


And there is sadness or happiness that is continuous,


Just as there is there is no comfort or pain


If you are a person who is satisfied with what he has,


Then you and the owner of all possessions are equal,


And upon he who’s open valley death descends upon,


Then there is no earth or sky to protect you from it,


And the earth of Allah is vast but when the ordainment of Allah descends even the open 

valley congests.

Imam Shafi`ee’ (R.A)



Friday, October 21, 2011

Sangatlah Teringin! Apa Nak Buat...:-)

Assalamualaikum w.b.t

Tadi ade cerita pasal makan kan? Link berikut: Makan-makan. Hopefully, kita masing-masing dah tanam dalam hati untuk memperbaiki diri.. InsyaAllah... Oleh itu, sebagai pendorong, saya nak story kat siapa-siapa yang diizinkan Allah untuk menghayati cerita nie pulak ea... Sahabat Rasulullah yang mulia, Umar al-Khattab. Semoga peribadi beliau menjadi ikutan.

Bismillah...

Suatu hari, Umar datang ke rumah anak dia Abdullah. Sampai di rumah Abdullah, Umar nampak satu bungkusan daging. Pastu Umar pun tanya, "Kenapa ada daging kat sini?" 

Anak Umar cakap, "Aku rasa nak makan daging. Oleh sebab itu, aku pun beli sbb teringin nak makan."

Umar pun jawab kat anak dia, "Jadi, setiap kali teringinkan sesuatu, terus pegi beli lah ye? Cukupla dgn pembaziran yang dilakukan oleh seseorang, setiap kali dia inginkan sesuatu, lalu terus memakannya."

Hihiii, terasa plak. Manusia akhir zaman nie, kejap-kejap rasa nak makan sesuatu, memang tak pikey dua kali, tros beli. Sbb nak sgt makan... hadeyaiii... malu dgn para sahabat. Kalau lepas makan bersyukur, Alhamdulillah. Ada yg dah beli makanan, pastu ckp takk cukup masin la, manis sgt la, kurang pedas la, banyak minyak la... Skrg, baca plak kisah Umar yg lagi satu nie...

Umar al-khattab tak pernah hina makanan. Satu ari, pembantu dia nak testing. Dia cakap, "Ari nie, aku nak buat Umar mencela makanan dia." So, dgn sengaja, dia sediakan susu masam untuk Umar. Urghhh... sape nak minom susu masam....? huhuuu... Then dia anta kat Umar, pastu Umar pun minum. Subhanallah... wajah Umar terus berubah, tapi apa Umar kata, "Ya Allah, sedap sungguh rezeki Allah nie."

Hadeyyyy, lemah kan iman org zaman skarang? :-) 

Kalau makan, jarang orang fikir, ini aku makan sebab keinginan ke sebab keperluan? Kalau makan atas sebab 'ingin', asas konsumsi kita adalah nafsu. Nafsu nie skali dah kasik, dia nak lagi~ Tak penah nak puas. Jadi, mukmin yang bijak, makan ikut keperluan... :-) Kalau nasik satu senduk da cukup, tak perlu tambah lagi sampai penuh sepinggan, kan? Kalau lauk ikan seketul da cukup, da takyah tambah ngan lauk daging atau ayam lagi kan? Cukup-cukup je, asal ilang lapa... Rasulullah pun "berhenti sebelum kenyang" kan? Eeee, segan ngan Rasulullah.... insan yang paling agung pun makan ala kadar.. kita nie umat je nak makan lebih-lebih plak..:-)

Satu ari lagi, Umar nak ajar sorang anak raja nie. Anak raja nie demand sket bab-bab makan. Dia tak nak makan makanan yang murah dan tak sedap. So, Umar ajak dtg umah, then Umar sengaja taknak serve apa-apa dari pagi sampai malam. Tiba masa Umar utk serve anak raja tu makan, Umar cuma kasik bubur kacang kosong je. Anak raja tu, sbb da lapa sgt, dia pun makan banyak-banyak bubur tu, sampai dia kenyang. Pastu, baru Umar serve makanan yang mewah dn sedap. Anak raja tu sbb da kenyang, dia taknak da. So Umar ckp kat dia, "Kenapa nak bermewah-mewah dalam makanan sehingga memasukkanmu ke neraka padahal makanan murah dah cukup untuk engkau?"

haaaa..... terasa lagi... :-) hihi... jangan sampai sebab makanan pun kita diheret ke neraka ye...:-) biar berlapa sikit di dunia, tapi kenyang-kenyang di syurga.. ^_^

So, before mengakhiri cerita nie, cube tanya plak... Kenapa perlu ada dua buah kereta sedangkan satu kereta je pun dah cukup bagi kita? hihi... renung-renungkan, dan selamat beramal~ 

Wasalam... :-)


Makan-makan

Assalamualaikum w.b.t






Semoga sihat & dirahmati Allah....:)


Dah makan? hihi.... Alhamdulillah..... Allah beri makan sedap arini... ^^ Kalau kita kata 'makan', kita akan otometik teringat nasik lemak, roti canai, teh tarik, kueh jala, kari ayam, mi goreng, ikan bakar, cool blog, ayam penyet, dan dot dot dot.... Syukur, semua makanan Allah bagi sedap2 semuanya...... semuanya mengenyangkan..... (walaupun ada ramai yg da makan tp masih lapa lagi hihihi).... kalau boleh setiap jam nak makan..... huhu... astaghfirullah..... kenapa bole jadi camni ek? 


Well, simple.... first of all, makan adalah suatu keperluan. Kalau tak makan, (na'uzubillah) mati.... uhuk uhuk.... kan? Tapi memandangkan manusia zaman skarang dah kreatif, jadinye ada berjuta-juta lemon jenis makanan yg ada di kiri kanan, depan belakang.... oleh kerana pilihan yg byk nie pn semua nampak sedap, kalau boleh la kan, semua kita nak makan.... Isy isy..... skarang nie, cube lupekan semua imej2 makanan yg sedap nie kejap......... pastu duduk diam2........... istighfar dulu byk2........... tarik nafas dalam2........... dan FIKIR........... :-) macam mana la kite boleh rasa nak makan byk sgt nie.....? mcm mana la kita bole rasa nak makan tiap jam nie......? tutup mata kepala, buka mata hati.... of course, hati kata.... kerana NAFSU..:-)


Astaghfirullah........


Nafsu nie, sekali kita layan, lagi byk dia nak. Tak penah nak puas... cuba fikir macam mana anak-anak Somalia bole je idup lama walaupun tak cukup makan? Anak-anak yg kat sana tak cukup makan, kita plak terlebih makan, dah tu makan tak abes, membazir.... astaghfirullah...... hmmmm, :-) Jadi, kalau org lain boleh buat, kenapa kita tak boleh? Anak-anak Somalia, makan ala kadar je. Siannye kan? Asal makan untuk hidup, cukuplah.....Setiap kali macam lapa sikit, terus makan nasik sebelanga~~~ isy isy..... macam mana Allah nak sayang nie? Macam mana la nak jadi hamba yang bersyukur kalau camni? Ha? lepas makan kata Alhamdulillah? ok fine... jgn ckp di mulut saje ea, kene rasa dalam hati perasaan Terima Kasih pada Allah yang dah bagi makan..... barulaa ada nilai-nilai bersyukur..... 


Tapi dah kata Alhamdulillah pun, still lagi dgn nafsu....sikit2 makan, sikit2 makan... nafsu kata, "Yes! Dia ikot ckp aku! Aku nak ini lah.... eh tak... aku nak itu plak lah... haaaa.. kali nie nak 5star punye...heh heh... terok btol aku nie kan? bialaaa.... org nie layankan je aku, so aku pon mintak je la. Ade akal taknak gune, ada hati taknak rasa..... nak sgt ikot ckp aku, nah amek la ngkau... duit ngkau yg abes, bukan duit aku... heh heh heh...". Hmmm, istighfar istighfar istighfar...... Kalau betul-betul bersyukur dgn Allah, makan nie kita kene la ingat orang lain jugak, kan? Kalau makan roti sekeping da cukup, kenapa nak makan nasik sepinggan? Kalau makan biskot celop air teh da cukup, kenapa nak roti canai? Nie la orang cerdik kata, makan ikut akal, bukan ikut nafsu..... :-) 


Ikut nafsu byk mudarat walaupun sedap. Duit abes cepat, berat badan bertambah, organ dalaman badan mudah rosak, malas bekerja, kuat tido, las-las suma tak dapat...... huhuuu mintak-mintak dijauhkan..... Allah, lindungilah kami yang lemah ini..... :-) Engkaulah Yang Maha Kaya..... Engkau beri apa yang kami minta, maka jadikanlah kami orang-orang yang bersyukur... Peliharalah kami dari menjadi orang yang rugi..... amin amin amin....


Makanan fizikal biarlah berpada-pada..... yang patut diberi makan bukanlah nafsu.... tetapi roh..... kesian roh.... sentiasa lapar je..... merayu-rayu dgn tuan badan...."Tuan, aku lapar...... berilah aku makan..... tuan kata Subhanallah dgn ikhlas pun cukuplaa tuan..... satu kali pun takpe..... yang penting saya makan...." huuuuu, siannye roh...... Rindu pada Tuhan, tapi selalu kita dgr rayuan nafsu je... ntah sedar ke tidak kita roh sedang kelaparan...... astaghfirullah...... jgnlah kerana makanan kita masuk neraka...... okay?  


Roh perlukan solat..... perlukan zikir...... perlukan al-Quran........ insyaAllah, kalau roh cukup makan, nafsu akan kalah dengan mudah....... Allah sentiasa bersama hamba-hambaNya yang menuju ke arah kebaikan.... jadi, tak ada apa yang perlu ditakutkan.... Kalau rezeki itu Allah sudah tetapkan untuk kita, takkan ada org lain yang boleh amek dari kita..... sikit atau banyak, semuanya sudah pasti Allah kata sangat cukup buat kita..... Bijaksana Allah..... yakinlah dengan Dia.... 


Jaga Allah, Allah pun jaga kita... :-)
Bahagia kan? hihi.... ^^


Wasalam....

Thursday, October 6, 2011

Subhanallah...

On the authority of Abu Dharr al-Ghifaari, may Allah be pleased with him, from the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him), from among the sayings he relates from His Lord (may He be glorified) that He said:

“O My servants, I have forbidden wrongdoing for Myself and I have made it forbidden for you. Therefore, do not wrong one another.

O My servants, all of you are lost except those whom I have guided. Therefore, seek guidance from Me and I will guide you.

O My servants, all of you are hungry except those whom I have fed. Therefore, seek food from Me and I will feed you.

O My servants, all of you are naked except those whom I have clothed. Therefore seek clothing from Me and I will clothe you.

O My servants, you sin by day and by night, and I forgive all sins. Therefore seek forgiveness from Me and I will forgive you.

O My servants, you will not be able to harm Me so as to bring any harm to Me and you will be able to benefit Me so as to bring any benefit to Me.

O My servants, if the first and the last of you and the human and the jinn of you were as pious as the most pious heart of anyone among you, it would not add anything to My dominion.

O My servants, if the first and the last of you and the human and the jinn of you were as wicked as the most wicked heart of anyone among you it would not decrease anything from My dominion.

O My servants, if the first and the last of you and the human and the jinn of you were to gather together on [the same sector] of land and all asked Me and if I were to give everyone of them what he asked, that would not decrease what I have any more than a needle decreases what is in the ocean when it is put into it.

O My servants, it is but your deeds that I reckon for you. Then I recompense you for them. The one who finds good is to give praises to Allah. The one who finds other than that should not blame anyone but himself.”

(Recorded in Muslim)

Tuesday, October 4, 2011

Cerita Orang Cerdik..:)

Assalamualaikum w.b.t..:)

Mood blogging datang kembali.. alhamdulillah...:)

Setiap orang dilahirkan di dunia atas matlamat yang telah ditentukan oleh Allah.. Setiap manusia, tanpa mengira bangsa & agama, telah diberi oleh Allah kelebihan2 & kemahiran supaya orang lain beroleh manfaat daripada usahanya menggunakan kelebihan yg dikurniakan itu... Tidak akan lengkap dunia ini tanpa ada kita... sekiranya suatu hari tiba2 kita lenyap, dunia ini akan menjadi huru hara, kerana setiap kita ini ada fungsinya masing-masing supaya dunia ini stabil & aman.

tetapi lumrah manusia, tidak bodoh, tetapi MALAS...... bukan hanya malas bekerja, bahkan malas untuk mengenal diri sendiri.. Malas mengenal diri sendiri, maka dia tidak tahu apa kelebihan yang telah Allah letakkan padanya... jadinya manusia ini malas menuntut ilmu.. walhal hanya dgn ilmu sahaja seseorang itu dapat membangunkan potensi yang ada pada dirinya.... 


Maha Bijaksana wahai Tuhan yang Menciptakan... Dia kasihan dengan hamba-hambaNya yang hanyut ini... terkapai-kapai dalam mencari haluan hidup.... maka Dia turunkan musibah & ujian.... akal manusia yang sempit menyifatkan ujian ini sebagai suatu laluan agar kita kembali kepadaNya... Ya, memang benar.... ujian itu sebenarnya indah dan jalannya tidak sukar sekiranya kita kembali kepada Dia yang Memberi ujian... 


"Sesungguhnya dengan besarnya bala (dugaan). Sesungguhnya Allah, jika sedang mencintai suatu kaum, maka Dia akan menimpakan bala kepadanya. Sesiapa yang redha, maka ia akan mendapat keredhaan (daripada Allah). Sesiapa yang benci, maka ia akan mendapat kebencian." - Sunan at-tirmizi, kitab az-Zuhd, no.2396

Maha Suci Allah... dikurniakanNya kepada kita POTENSI yang hanya kita mampu gunakannya... potensi yang perlu DICARI dengan BERFIKIR.. setelah diketahui kelebihan diri, seseorang itu perlu ILMU supaya potensi itu dapat digunakan dengan sebaik-baiknya, iaitu apabila dia hidup dengan memberi MANFAAT kepada umat... Lalu apabila seseorang hamba yang akalnya singkat ini MALAS untuk berfikir untuk mencari potensi diri, Allah turunkan UJIAN untuknya... hanya dengan itu, dia akan mula mencari JALAN KELUAR dari musibahnya itu..... 

Dia akan mula RAJIN mencari dan terus mencari, mula berdoa kepadaNya.. Ya Allah kasihanilah aku... tolonglah aku... Rajin berdoa, rajin menuntut ilmu, rajin berfikir, sehingga secara tidak disedarinya, dia telah MENGAKTIFKAN potensi dirinya itu.. akhirnya dia BERJAYA keluar dari musibah DAN berjaya MENGENAL potensi dirinya itu.....


Seorang pendayung sampan & seorang professor... Suatu hari professor ini menumpang perahu si pendayung... Dia bertanya, wahai si pendayung sampan, adakah engkau punya wang simpanan? Pendayung menjawab, tidak... aku kais pagi makan pagi, kais petang makan petang, oleh itu aku tiada wang simpanan. Lalu professor itu menjawab, rugilah engkau wahai pendayung! Engkau telah kehilangan sebahagian nikmat hidupmu! Tiba-tiba sampan itu bocor.... Lalu si pandayung bertanya kepada professor, adakah engkau tahu berenang professor? Professor itu menjawab, tidak! aku tidak tahu berenang! Lalu si pendayung itu menjawab, rugilah engkau... kerana itu, engkau telah hilang seluruh hidupmu! Oleh kerana kasihan, dia membantu professor itu & akhirnya mereka selamat.


Pengajaran: biarpun hanya pendayung sampan, dia arif mengendalikan sampan & berenang walaupun hidupnya biasa. Kelebihan & potensi itu ada padanya yang tidak ada pada orang lain. Biar kita tidak punya harta, biar kita hidup sebatang kara, kita masih punya akal yang mampu menampung ilmu. Ilmu yang perlu ada untuk memaksimumkan potensi diri. Dengan itu, hidup kita adalah hidup yang memberi manfaat kepada orang lain. 



Namun hakikat manusia ini lemah..... dia tidak tahu dan tidak sedar... bahawa setiap yang telah dilaluinya itu adalah kerana Allah..... baginya, kini aku sudah senang, no problem! Lupa bahawa Allah yang Memberinya kelebihan, Allah menurunkan ujian supaya dia kenal dirinya & berjaya, Allah menunjukkan hatinya supaya mempelajari ilmu yang sekian sekian, Allah mengarahkan akalnya supaya berfikir tentang ini & itu, dan Allah jua yang menyuluh jalan keluar dari kesempitan..... 

hamba ini tidak bersyukur........ 

Tetapi Allah tetap kasihan.... diberikannya juga kita makan.... supaya kita tidak lapar..... diberikannya juga kita minum.... supaya hilang dahaga..... diberikannya juga kita udara.... supaya boleh bernafas dan hidup.......

Ujian Allah bukanlah musibah pada hakikatnya..... kerana ujian Allah adalah jalan keluar kepada segala permasalahan.... Dengan ujian dari Allah, seorang hamba itu menjadi hina... dengan ujian Allah, seorang hamba itu menjadi patuh...... dengan ujian Allah, seorang hamba itu menjadi bersungguh-sungguh...... Oleh itu setiap ujian itu MANIS apabila jiwanya dekat dengan Dia Yang Maha Indah....... dengan ujian, seorang hamba yang hina ini KENAL pada Penciptanya...... kenal segala Sifat-sifat Allah yang Maha Sempurna..... lalu CINTA kepada Dia Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang....... Hati menjadi rindu padaNya, hanya Dia yang basah dilidah..... ketika berseorangan, Dia menjadi teman bicara..... memohon petunjuk dan hidayah..... meminta-minta dikasihani dan dikasihi.... meminta-minta untuk diberi penyelesaian kepada setiap perkara........ 


Kesimpulan: Ujian Allah adalah supaya seorang hamba itu SEDAR bahawa dia adalah hamba. Ujian Allah adalah supaya seorang hamba itu mengenal Tuhannya & mula mencintaiNya. Ujian itu juga adalah untuk melatih seorang hamba supaya menggunakan potensi dirinya... KERANA KITA INI SEMUANYA BIJAK-BIJAK BELAKA...Ujian itu hanyalah penunjuk jalan supaya kita menjadi insan yang lebih baik & membawa kebaikan kepada orang lain....:)


"Sungguh mengagumkan perkara seorang mukmin, semua perkara (yang terjadi pada) dirinya, selalu baik untuknya. Sekiranya mendapat kesenangan, dia terus bersyukur. Maka itu sangat baik untuknya. Jikalau ditimpa musibah, dia terus bersabar. Ini pun baik untuknya." - Sahih Muslim, kitab az-Zuhd wa ar-Raqaiq, no.7500

Semoga kita tidak lupa kepadaNya..... kerana Dia, kita adalah hamba yang BIJAK, CERDIK, & hidup untuk memakmurkan dunia, memudahkan urusan manusia sekaliannya, dan sentiasa bahagia.... 

Selamat dunia akhirat.... amin...:)